fbpx

Városunk Dombóvár

Az Európai Unió által támogatott önkormányzati programok

Isten éltesse a többgenerációs vasutas családokat, a pályamunkásokat, a vezetőket és a vasutas településeket

A Dombóvár-Zákány vasútvonalon 1872. augusztus 14-én indult el az első szerelvény.

Ma ünnepeljünk annak a vasútvonal megépítésének a 150 éves évfordulóját, amely több település fejlődését megalapozta, így Dombóvár életben is jelentős gyarapodást hozott. Másfél évszázada a rossz útviszonyok, utazási lehetőségek (hintón, szekéren, lóháton vagy gyalog közlekedtek) és nemzetgazdasági szempontok, a hazai gabonakereskedelem élénkítése mind szerepet játszottak abban, hogy az 1836. országgyűlésen közlekedéshálózati fejlesztési törvényeket fogadtak el. Az áruforgalom szempontjából fontos tengeri kikötő, a Fiumei vasút elérése volt a cél a 100 kilométeres, először több mint kilenc és fél óra menetidővel rendelkező Dombóvár-Zákány vasútvonal megépítésének. A Duna-Dráva Vasút kérte a törvény támogatását 1870-ben, a döntés értelmében a vasútépítő társaság magántőkével, s a kormány támogatásával kezdte meg a Zákány-Bátaszék közötti vonal kivitelezését 1871 tavaszán.

Tegnap Zákányról Dombóvár irányába egy nosztalgia vonat indult, a megállóhelyeken, Csurgón, Somogyszobon, Kaposváron és Dombóváron az ünnepségek keretében emléktáblát helyeztek el. A jelentős eseményen részt vett Pintér Szilárd Dombóvár és Jankó Szabolcs Zákány polgármestere, a vonaton együtt utazott több dombóvári képviselő, a dombóvári állomásfőnökség vezetői, családtagok, érdeklődők. A megállók alkalmával a történetek, események felelevenítése mellett, a település vezetői a vasútvonal megjelenésével elinduló előrevivő folyamatokról, a fejlődés megindulásának jelentőségéről beszéltek. Kaposváron Szita Károly polgármester várostörténeti pillanatnak, Pintér Szilárd polgármester dombóvári köszöntőjében fontos mérföldkőnek nevezte a 150 évvel ezelőtti eseményeket.

Kaposvár 1883-ban lett megyei rangú város, Dombóvár a magántársaság építésében létrehozott Duna-Dráva vonalnak és az azt követő évek további fejlesztéseinek köszönhetően vált először vasutas településsé, a Dunántúl egyik legjelentősebb vasúti csomópontjává, majd vasutas város lett 1971. április 1-jén. Dombóváron volt olyan időszak, hogy a munkaképes lakosság 45%-a dolgozott a MÁV alkalmazásában. A részletekről prof. dr. Majdán János történész ismertetőiből hallhattak a vonat kísérői, az érdeklődő közönség. Minden megállóhelyen újabb és újabb érdekességekre, jelentős fordulópontokra, következményekre hívta fel a figyelmet.

Keresztes Péter, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is a nosztalgia vonattal tartott, valamint Szabó Csaba, a pécsi pályavasúti területi igazgatója és Gáspár István MÁV-START Zrt. Járműbiztosítási igazgató végig kísérték az eseményeket. Többször elhangzott az ünnepségek alkalmával, hogy a magyar kormány jelentős fejlesztéseket tervez a jövőben. Szabó Csaba a dombóvári ünnepségen kiemelte, a mai helyzetben gazdasági szempontból és a fenntarthatóság miatt a vasúti teher- és személyszállítás jelentősége ismét nagyobb hangsúlyt kap, a klímabarát üzemeltetésre és energiahatékonyságra építenek a jövőben. A magyar kormány a következő években jelentős összeget fog fordítani a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, a gördülőállomány továbbfejlesztésére. A célok ismeretében a következő 150 évben is lesz feladat.

A szerelvényt szombat délelőtt a „Gigant” becenévre hallgató, 13. számú villamos mozdony húzta, amely Európa egykor legnagyobb, legerősebb mozdonya volt a maga korában. A 630 013-as mozdonyt szűkebb vasutas körben Dombóvár néven emlegetik és településünk várossá avatásának ötvenedik évfordulója alkalmából, 2020-ban lett felmatricázva. A nosztalgia vonatot egy 100 éves motorkocsi kísért, amely hosszú dudaszóval üdvözölte minden állomáson az érdeklődőket.

Last modified: 2022.08.17.